Thursday, March 29, 2012

NOTA RINGAS & PADAT SENI DALAM PENDIDIKAN _HBEF 1403

NOTA RINGKAS DAN PADAT
SENI DALAM PENDIDIKAN HBEF1403SMP

TOPIK 1 KONSEP DAN LATAR BELAKANG SENI
DALAM PENDIDIKAN
PENGENALAN KONSEP
 perkembangan kanak-kanak melalui peningkatan daya persepsi,
estetika dan kreativitinya.
 Matlamatnya - melahirkan individu yang berbudaya dengan
mengamalkan pertimbangan kesenian,berjiwa kreatif, inovatif,
inventif dan mempunyai jati diri yang tinggi. Pengabungan seni
visual, seni muzik dan seni pergerakan akan membantu
pembentukan insan yang lebih bersifat holistik.
(a) Teori konstruktivisme -kanak-kanak membina pengetahuan
secara aktif. Seni Dalam Pendidikan boleh dijadikan sebagai
wadah untuk membolehkan murid mengekspresikan idea secara
bebas dan kreatif.
(b) Teori Kecerdasan Manusia (1983) oleh Howard Gardner
terdapat tujuh jenis kecerdasan yang seharusnya disuburkan
.Pengabungan kesuburan dapat menangani masalah penyuburan
kecerdasan minda kanak-kanak- dapat menjana kecerdasan
minda murid dengan lebih menyeluruh.
(c) Howard Gardner (1983) Pendekatan yang berintegrasi
terhadap pelbagai jenis kecerdasan memudahkan penerimaan
pemikiran murid kepada yang lebih kreatif.
(d) Hermann (1991) di dalam “Quadrant Concept” yang
mengkaji perkembangan otak kanan dan kiri menyatakan bahawa
seni membantu pemikiran rasional dan intiutif seseorang individu.
(e) Einstein pula mencadangkan agar bidang sains yang
bermatlamatkan untuk memahami deria manusia dimantapkan
untuk pendidikan kanak-kanak. Gabungan
dari pelbagai kecerdasan perlu diamalkan seperti kemahiran
muzik, kecerdasan yang berkaitan dengan kecerdasan intutif ,
personal dan intrapersonal, praktik dan estetika, holistik dan
analitik, emosional dan fizikal dan intelektual.
(f) Leonardo da Vinci- Beliau adalah seorang seniman, jurutera,
anatomis dan saintis. Beliau
menggabungkan bidang-bidang ilmu tersebut untuk membentuk
keunggulan diri dalam kehidupannya.
Seni Dalam Pendidikan akan:
i Menjadikan proses pengajaran dan pembelajaran mata murid di
sekolah menjadi lebih seronok
ii Membantu anda memahami diri sendiri
iii Membantu perkembangan intelek terutamanya dari aspek
menyelesaikan masalah
iv Memotivasikan anda menjadi guru yang kreatif, inovatif, peka ,
berpersonaliti yang seimbang, berketrampilan dan profesional.
v Membantu perkembangan insan secara seimbang dan
menyeluruh
Matlamat
 untuk membentuk keperibadian generasi Malaysia yang celik
budaya, mempunyai nilai-nilai estetika yang tinggi, imaginatif,
kritis, kreatif, inovatif dan inventif.
 meningkatkan rasa kesyukuran terhadap Tuhan, menghargai
keindahan alam persekitaran, keindahan seni dan warisan
bangsa serta dapat menyumbang ke arah pembangunan diri,
keluarga, masyarakat dan negara
 Seni Dalam Pendidikan yang mengintegrasikan tiga komponen
akan melengkapkan pembinaan otak kanan dan otak kiri. Bertitik
tolak daripada pengintergrasian inilah perkembangan menyeluruh
dari segi jasmani, emosi, rohani dan intelek akan berlaku.
Objektif / tujuan
 menghargai keindahan ciptaan Tuhan
 mempupuk budaya pengamatan, persepsi dan ekspresi dalam
proses penghasilan
 meningkatkan pengetahuan, daya kreativiti, inovasi serta
kemahiran dalam bidang seni visual, seni muzik dan seni
pergerakan .
 menggunakan pelbagai kemahiran, media, teknik dan teknologi
untuk mengekspresikan hasilan kerja
 membuat diskripsi, analisis, interpretasi dan penilaian terhadap
karya seni yang dibuat
 mendapat nilai tambah dalam disiplin sains, teknologi dan mata
Mata pelajaran lain
 menghargai sumbangan dan pengaruh tokoh-tokoh seni




 sebagai tunjang dalam kerjaya keguruan
 menyedari dan menghargai suasana seni dalam persekitaran dan
kaitannya dengan keselesaan hidup
 membina jati diri ke arah pembentukan negara bangsa
 mengintegrasi dengan mata muridan lain melalui aktiviti yang
diadaptasi dan diubahsuai selaras dengan hasrat kurikulum
kebangsaan.
 membina dan mengamal nilai-nilai murni melalui pelbagai
pengalaman seni visual, seni muzik dan seni pergerakan
LATAR BELAKANG SENI DALAM PENDIDIKAN
Teori Kecerdasan Manusia (1983) oleh Howard Gardner sebagai
asas pemupukan minda murid untuk mencapai kecemerlangan.
 guru perlu menggalakkan murid untuk mengenal dan
menggunakan kelebihan diri mereka.
 guru perlu merancang aktiviti pembelajaran yang pelbagai untuk
memenuhi keperluan murid yang mempunyai gaya belajar,
mencuba idea, pendekatan dan teknik yang baru serta persekitaran
yang memberi inspirasi.
Teori Kecerdasan Manusia
 Howard Gardner ini mengenengahkan otak kanan dan otak kiri
sebagai subjek teori pembelajaran.
 Hermann (1991) menghasilkan “Quadrant Concept” yang
membentuk peranan otak kanan dan otak kiri yang sama.
 Einstein juga sebenarnya mengenengahkan teori yang sama
dimana peranan otak seharusnya dimantapkan untuk pembentukan
sahsiah diri.
Teori Pembelajaran
(a) Teori Konstruktivisme
Konstruktivisme adalah satu fahaman bahawa murid membina
sendiri pengetahuan atau konsep secara aktif berdasarkan
pengetahuan dan pengalaman sedia ada. Pembelajaran ini
menggalakkan murid menacri idea, buat kajian, yakin diri dan dapat
beriteraksi yang akhirnya proses inkuiri akan terhasil.
CIRI-CIRI PEMBELAJARAN KONSTRUKTIVISME
1. Menggalakkan murid bertanya dengan murid dan guru
2. Menganggap pembelajaran sebagai satu proses yang sama
penting dengan hasil pembelajaran
3. Menyokong pembelajaran secara koperatif
4. Menggalakkan dan menerima daya usaha dan autonomi murid
5. Memberi peluang kepada murid untuk membina pengetahuan
baru dengan memahami melalui penglibatan murid dengan situasi
duni sebenar
6. Menggalakkan soalan/idea yang dimulakan oleh murid dan
menggunakannya sebagai panduan merancang pengguna
7. Mengambil kira kepercayaan dan sikap yang dibawa oleh m urid
8. Mengambil kira dapatan kajian tentang bagaiamana murid bejar
sesuatu idea
9. Menggalakkan proses inkuiri murid melalui kajian dan eksperimen
Bagaimana Seni Dalam Pendidikan dalam dapat dikaitkan
dengan teori konstruktivisme?
 Hubungkait ilmu baru kepada pengetahuan sedia ada
Menyusun atur maklumat dan pengetahuan
 Mengekspresi ilmu baru dalam bentuk baru
 Memberi gambaran mengenai pengetahuan baru dengan berbagai
cara dan bentuk
 Menyampaikan pengetahuan baru melalui representasi dan
persembahan
 Mengukuhkan pemahaman dengan aktiviti lanjutan
(b) Teori Kecerdasan Pelbagai
 Kebolehan menyelesaikan masalah yang dihadapi dalam
kehidupan sebenar
 Kebolehan menjana masalah baru untuk diselesaikan, dan
 Kebolehan membuat sesuatu atau menawarkan perkhidmatan
yang bernilai dalam lingkungan sesuatu budaya.
Jenis-jenis kecerdasan:
 Verbal – linguistik
 Logik – Matematik
 Visual – ruang
 Kinestetik
 Muzik
 Interpersonal
 Intrapersonal

NOTA RINGKAS DAN PADAT
SENI DALAM PENDIDIKAN HBEF1403SMP

 Naturalis
Mengapa teori ini penting dalam Seni Dalam Pendidikan?
1. Menyokong penbelajaran bersepadu mengikut saranan JERI
selaras dengan FPN
2. Menerima hakikat bahawa individu mempunyai kecerdasan
yang berbagai
3. Membentuk kepelbagaian untuk menilai
4. Wujudkan suasana kolaboratif
5. Tingkatkan profesionalisme guru dan galakkan inovasi
penyelidikan dalam p&p
6. Tingkatkan kualiti diri dan motivasi diri
7. Tingkatkan kecerdasan melalui kefahaman yang pelbagai dan
seterusnya meningkatkan potensi diri
(c) Teori Pembelajaran Sosial
Teori pembelajaran sosial menegaskan bahawa pembelajaran
manusia berlaku dengan cara memerhatikan orang lain melakukan
sesuatu.
(i) Peniruan secara langsung.
Dengan mengambil bahan maujud, murid meniru dan memindahkan
hal subjek ke satu gambar atau kepada model baru yang ditirunya
(ii) Peniruan melalui sekatlakuan dan taksekatlakuan.
Sekatlakuan merupakan sekatan tingkah laku yang sesuai dalam
situasi tetapi tidak sesuai pada situasi yang lain.
(iii) Peniruan elistasi. Murid terus menerus membuat peniruan
kerana gagal membina kewibawaan diri. Murid ini tidak berprinsip
dan tidak mempunyai jati diri dalam ruang lingkup kehidupannya.
Mengapa peniruan di kalangan murid berlaku?
(i) Murid membuat pemeraman idea dan cuba mengekspresikan
idea itu
(ii) Memori yang berkekalan- dalam minda atau ingatannya sama
ada peristiwa yang menggembirakan atau peristiwa sedih.
(iii) Gerak balas dari tindakan yang didengar, dilihat atau dirasai.
(d) Teori Otak Kiri dan Otak Kanan
Mengikut kajian Edward Gardner (1983), Roger Sperry (1967) dan
Herman (1991),otak mempunyai fungsi yang berbagai dan perlukan
penyuburan untuk membentuk insan kamil. Pemupukan kecerdasan
otak boleh dilakukan melalui pembelajaran dan penguasaan mata
muridan disekolah.
(e) Teori Pemerosesan Maklumat Robert M. Gangne (1975)
Mengikut Gagne, pengalaman yang disimpan dalam stor ingatan
jangka panjang adalah penting bagi manusia untuk mengaitkannya
dengan pengalaman baru,
 lapan fasa biasa yang dialami oleh manusia dalam proses
pembelajaran iaitu fasa motivasi, fasa kefahaman, fasa
penyimpanan, fasa penahaman, fasa ingatan kembali, fasa
generalisasi, fasa prestasi dan fasa maklum balas.
Melalui teori ini murid dapat :
 Berinteraksi dengan bahan, subjek dan hasil
Berinteraksi dengan orang lain dalam proses penghasilan atau
penyampaian
 Mendapat maklum balas dari orang lain
 Bekerjasama dengan orang lain dalam proses penghasilan karya
 Mengelak perlakuan yang tidak diingini
 Mengekalkan perlakuan yang diingini
Mengaktifkan Pembelajaran dan Pemindahan
Pembelajaran fasa-fasa proses pembelajaran
1. Kesediaan Belajar
keadaan dalaman individu yang bersedia dan berupaya untuk
memperoleh pengalaman pembelajaran yang baru. Kesediaan
belajar mengutamakan peringkat perkembangan intelek,
psikomotor, emosi dan kematangan murid untuk membolehkannya
menerima dan menjalankan aktiviti pembelajaran yang berkesan.
2. Pengamatan
 gambaran atau bayangan dalam hati atau fikiran, pandangan atau
tanggapan. Proses pengamatan bermula daripada rangsangan luar
yang dikesan oleh organ-organ deria iaitu mata, telinga, hidung,
lidah dan kulit.
1. Persepsi ruang - mengandungi ruang dimensi ( rata ) dan tiga
dimensi (sebenar)
2. Persepsi gerakan - persepsi ini berkait kepada objek-objek
bergerak dimana pergerakan objek mempengaruhi retina mata kita.
3. Persepsi masa - ditafsir oleh individu berdasarkan pengalaman




atau apa yang dirasai.
Syarat-syarat untuk pemindahan pembelajaran positif ialah:
ı Kefahaman – Murid hendaklah faham tentang konsep yang telah
dimuridi sebelum dia boleh menggunakan dalam situasi baru.
Kesamaan – Dua situasi di mana murid hendak mengaplikasikan
konsep yang dimuridi perlu mempunyai persamaan
Kemahiran – Murid telah benar-benar menguasai kemahiran
sebelum diamemindahkannya kepada situasi baru.
Celik akal – Murid telah celik akal dalam konsep, prinsip atau
kemahiran dalam sesuatu untuk membolehkan pemindahan
pembelajaran kepada situasi lain.
Isu-isu Berkaitan Seni Dalam Pendidikan
a. Penyerapan tiga dalam satu
b. Penerimaan Seni Dalam Pendidikan di sekolah
c. Perlaksanaan di sekolah
d. Kekaburan matlamat dan objektif
e. Pertindihan subjek seni yang sedia ada
f. Masa interaksi guru bertambah
g. Mata muridan rileks – tiada peperiksaan
1.3 KEPENTINGAN
a. Peranan Ekspresi- Aktiviti Seni Dalam Pendidikan memberi
peluanguntuk murid membina keyakinan menajamkan persepsi,
meningkatkan kreativiti dan meningkatkan nilai estetik.
b. Peranan Emosi- Emosi merupakan perasaan jiwa yang kuat
seperti sedih, gembira, takut dan geli. Emosi yang mempengaruhi
ingatan.
Konsep IQ dan EQ
Intellegence – dikaitkan dengan keupayaan mental melakukan
proses kognatif seperti membaca, menulis, mengira dan
menyelesaikan masalah. Perkembangan pesat dalam bidang
sains otak atau “neurology” mendapati emosi dapat
mempengaruhi kecerdasan (EQ).
c. Peranan Imaginasi- Proses kreativiti dan imaginasi boleh
melibatkan;
(i) Perasaan dalaman kanak-kanak, imaginasi dan kreativiti
(ii) Pengalaman kanak-kanak melalui interaksi dan tindakan yang
diambil
(iii) Kebolehan kanak-kanak meluahkan perasaannya secara
lahiriah.

TOPIK 2 KANAK-KANAK DAN SENI
KEPERLUAN DAN KEINGINAN ASAS KANAK-KANAK
Berdasarkan teori Pembelajaran Maslow
 Pastikan keperluan asas pelajar telah dipenuhi seperti
keperluan fisiologi iaitu makanan, minuman dan pakaian.
 Jadikan suasana bilik darjah yang kondusif.
 Bersifat penyayang untuk memenuhi keperluan kasih saying
 Memupuk nilai penghargaan kendiri dikalangan pelajar serta
memberi motivasi dan peneguhan yang sesuai
 Merancang aktiviti pengajaran berdasarkan kebolehan pelajar
 Memupuk nilai motivasi diri melalui bimbingan supaya pelajar
memahami diri, menerima diri dan melibatkan diri secara aktif.
a. Jasmani dan fizikal yang sihat-Tubuh badan yang sihat akan
membuatkan pelajar bertambah kreatif dalam pemikirannya.
Untuk itu penyediaan pemakanannya adalah penting untuk
perkembangan tubuh badan dan fizikal pelajar yang sihat.
b Emosi yang stabil- Emosi pelajar perlulah stabil, peranan ibu
bapa dan guru ketika berinteraksi perlulah menunjukkan contohcontoh
yang terbaik ketika berkomunikasi sesama
mereka.
c. Kerohanian yang membanggakan-Tahap kerohanian yang
dimiliki adalah tinggi
d. Kefahaman intelek yang tinggi– Pelajar perlu mempunyai
tahap intelek yang tinggi dan dapat berfikir dengan tepat sebelum
membuat sesuatu tindakan.
e. Perhubungan sosial yang menggalakkan – Perhubungan
sesama kanak-kanak hendalah didalam keadaan yang harmoni
dan saling berinteraksi antara satu sama lain tanpa ada
perbalahan
f. Kefahaman tentang nilai-nilai estetik- Setiap kanak-kanak perlu
mempunyai kefahaman yang kuat tentang nilai-nilai estetik yang

NOTA RINGKAS DAN PADAT
SENI DALAM PENDIDIKAN HBEF1403SMP

terdapat didalam pendidikan seni visual.
Estetik
latihan-latihan perlu diperbanyakkan supaya kanak-kanak dapat
mempelajari konsep penghargaan terhadap sesuatu apa yang
dilihat atau dilakukan- diterapkan kedalam minda kanak-kanak maka
konsep estetik dapat ditanam seterusnya.
Ciri-ciri Perkembangan Kanak-kanak
 Perkembangan dan pertumbuhan mempunyai arah tertentu.
Perkembangan dan pertumbuhan adalah berperaturan dan dapat
dianalisis, baik pada peringkat lahir, mahupun pada peringkat sudah
lahir. Perkembangan berlaku dalam dua arah, iaitu dari kepala ke
kaki (cephalocaudal) dan dari tengah ke tepi (proximodistal).
 Susunan perkembangan adalah serupa bagi semua ahli dalam
satu-satu jenis. Kanak-kanak berkembang secara berperingkat.
 Perkembangan berlaku daripada kedaan yang menyeluruh
kepada keadaan tertentu.
Perubahan bersifat kualiti tidak dapat diukur secara tetap tetapi
dapat dilihat daripada perubahan sifat.
Proses perkembangan berterusan iaitu daripada permulaan
hingga akhir hayat, iaitu peringkat matang.
Ia timbul daripada tindakan saling berkait antara pertumbuhan
fizikal dan pembelajaran.
 Perkembangan dipengaruhi oleh baka da persekitaran
Ciri-ciri Perkembangan dan Ciri-ciri Ekspresi
Beri peluang untuk bekerja dengan berbagai bahan,cara dan teknik
kanak-kanak dapat meneroka secara kreatif dengan variasi yang
tidak terhad dan tidak terkongkong.
Aktivti seni juga mudah direka bentuk untuk mendekati keperluan
dan naluri ingin tahu kanak-kanak. spt menyentuh, menguling,
menguli, meramas, menggosok, mendengar, mengesan
bunyi, menghidu, meniru aksi untuk mengenal sesuatu.
aktiviti seni juga mudah dilaksanakan ketika bermain dan boleh
dikaitkan dengan sesuatu yang digemari dan diminati .
Kreativiti
Proses kreativiti boleh melibatkan:
 Perasaan dalaman kanak-kanak, imaginasi dan kreativiti
Pengalaman kanak-kanak melalui interaksi dan tindakan yang
diambil
ı Kebolehan kanak-kanak meluahkan perasaannya secara lahiriah
Pemahaman
 Aktiviti Pergerakan – Memahami asas-asas pergerakan seperti
penggunaan ruang, masa, Imbangan berat badan dan daya atau
aliran.
 Aktiviti Bermain –memperkembangkan konsep pembentukan
kendiri, seperti meningkatkan kefahaman dari segi emosi.
Sosialisasi, kebudayaan, fizikal, rohani dan nilai-nilai murni.
Lagu – Di dalam lagu kanak-kanak akan dapat menambahkan
keyakinan diri .
ı Aktiviti Lakunan –dapat memahami sesuatu konsep dengan lebih
jelas lagi -menjadikannya sebagai seorang yang kreatif, inovatif,
betangungjawab dan dapat membina sosialisasi dengan lebih
baik serta dapat mengawal emosi dengan sempurna dan
berkeyakinan tinggi.
Konsep kesedaran sendiri
 Memberi dorongan, bantuan, dan sokongan kepada usaha
pembelajaran
 Memberi bimbingan yang wajar dengan membentulkan kesilapan
pelajar dalam proses pembelajaran
 Mengajar pelajar mengikut cara kebolehan mereka supaya
mereka sentiasa menikmati pengalaman berjaya dan seterusnya
meningkatkan perasaan penghargaan kendiri dan keyakinan.
 Menerima pelajar-pelajar sebagai sebahagian dirinya
 Menggalkkan interaksi positif dikalangan rakan sebaya.
 Memberi peluang kepadanya memainkan peranan yang penting
Memupuk nilai-nilai yang baik daripada rakan sebaya dan guru.
TOPIK 3 DERIA DAN SENI
PERKEMBANGAN KEPEKAAN DERIA
Pelajar mula mendapat kematangan dalam perkembangan
kepekaaan deria semasa ia masih bayi lagi iaitu ketika berumur
0-2 tahun. mula matang ketika berumur 6-12 tahun
Sentuhan biasanya dilakukan dengan menggunakan jari. Ini




merupakan aspek perkembangan psikomotor yang mula-mula
diperolehi oleh kanak-kanak. Sebelum kanakkanak itu mula untuk
berbahasa.
Mendergar melibatkan deria telinga. Untuk aktiviti yang
dijalankan pada deria ini lebih menumpukan kepada persoalan
apa yang mereka dengan?
Melihat menggunakan deria mata yang mengakibatkan
pengamatan dan pemerhatian.
Rasa merupakan gerak hati atau kata hati pelajar. membuat
sesuatu persepsi dengan tepat. Persepsi bermaksud seseorang
membuat interpretasi atau memberi makna kepada rangsangan
yang diterima oleh derianya.
Terdapat dua prasyarat bagi pembelajaran pergerakan.
Pelajar mesti mempunyai sikap dan tujuan yang positif
terhadap aktiviti pembelajaran
Dalam proses pembelajaran, pengetahuan yang sedia ada
dalam struktur kognitif pelajar harus digunakan untuk mengaitkan
dengan pelajaran baru.
Hidu lebih menekankan kepada aspek penanggapan dgn
penekanan kepada strategi :
Kebolehan Mental Pelajar
setiap pelajar mendapat pembelajaran optima mengenai konsep
yang diajar oleh guru
Pendekatan Pengajaran
untuk membentuk penanggapan yang baik.
Pendekatan Inkuiri Penemuan
Pelajar mencari maklumat sendiri mengenai konsep melalui
situasi penyelesaian masalah. Pelajar akan berfikir dan menaakul
secara mental dengan menggunakan organ deria untuk
menyelesaikan masalah yang dihadapi.
Pendekatan Resepsi
Guru menyampaikan maklumat mengenai konsep secara
langsung dengan bergantung kepada pelajar.
ı Pendekatan Deduktif
Guru menghuraikan prinsip dan cirri-ciri penting dalam sesuatu
konsep dengan dikiuti dengan contoh-contoh spesifik yang
mengukuhkan konsep tersebut.
KEPENTINGAN KEPEKAAN DERIA
R Pancaindera ( telinga ) –Pemprosesan kognitif
 Gambar kereta ( alam sekitar )
 Otak manusia (pengamatan) ( apabila kereta berlanggar)
 Manusia sakit (penanggapan) konsep.
Persekitaran
Persekitaran memainkan peranan penting dalam meningkatkan
lagi perkembangan deria pelajar.
(a) Aspek Fizikal
Cahaya-dapat menerangi ruang bilik darjah.
Peredaran Udara-menimbulkan suasana pembelajaran dan
keselesaan pelajar.
Stor-tempat penyimpanan alat dan bahan serta hasil kerja
murid sama ada dalam bilik stor atau almari.
Panel dan Rak Pameran-untuk tujuan mempamerkan hasil
kerja murid.
Perabot
Kemudahan Asas
Sinki dan punca elektrik dipasang ditempat yang sesuai
(b) Aspek Emosi
Hiasan Dalaman-menggalakkan lagi interaksi pelajar
Ruang-menimbulkan suasana pengajaran pembelajaran yang
selesa dan kondusif
ı Peragaan Hasil Kerja-dapat membina keyakinan dan
kepuasan pelajar dalam menghasilkan kerja seni.
(c) Aspek Sosial
Interaksi Murid-dapat menggalakkan interaksi murid dengan
murid dan murid dengan guru.
Kemudahan Aktiviti Kumpulan
Faktor yang Mempengaruhi Kebolehan Kepekaan Deria dalam
Proses Pengajaran dan Pembelajaran
 Jangkaan (rajah) ı Hubungan latar depan dan belakang
 Penumpuan ı Tempoh masa ı Tugasan jelas
Pengalaman ı Susunan objek
Proses estetik dan daya kreativiti pelajar dapat dibahagikan

NOTA RINGKAS DAN PADAT
SENI DALAM PENDIDIKAN HBEF1403SMP

kepada empat iaitu
(A)merupakan proses individu melalui penajaman daya intuisi,
(b) Persepsi-Persepsi merupakan satu proses kesedaran dan reaksi
individu terhadap rangsangan. Faktor-faktor yang mempengaruhi
Persepsi
 Jangkaan ı Hubungan latar depan dan belakang
 Penumpuan ı Tempoh masa ı Tugasan jelas
 Pengalaman dan ı Susunan objek
(c) Imaginasi-Merupakan daya khayalan atau kemampuan
menggambarkan sesuatu
(d) Konsepsi pelajar-Proses pembentukan konsep adalah untuk
menyesuaikan maklumat dalam rangsangan untuk membina
perhubungan yang mempunyai perkaitan dalam bentuk konsep
Penggabungjalinan
Penggabungjalinan bermaksud proses mengintergrasikan
berbagaibagai
kemahiran untuk menghasilkan satu pelajaran yang
bersepadu dan menyeluruh serta mengelakkan bosan.
Ciri-ciri Penggabungjalinan
a) Ia merupakan integrasi beberapa kemahiran yang terdapat dalam
satu-satu kemahiran iaitu gabungan kem fokus dan kem sampingan
(b) Proses penggabungjalinan berlaku di antara kemahiran yang
berkaitan dengan secara bersepadu serta menyeluruh.
 Kemahiran belajar untuk belajar- salin nota, ringkasan dll
 Kemahiran berfikir secara kreatif dan kritis
 Kemahiran pelbagai kecerdasan
 Kemahiran generik-kem komunikasi,IT,kerja dlm kumpulan dll
Kebaikan Penggabungjalinan dalam Pengajaran
 Sebagai pengukuhan kepada kemahiran yang telah diperolehi
daripada mata pelajaran lain
 Kemahiran sampingan yang terdapat dalam penggabungjalinan
dapat membantu penguasaan kemahiran focus sebagai yang
dikehendaki dalam objektif pengajaran dan pembelajaran.
 Pelajar berpeluang untuk menyatupadukan kem-kem yang perlu
dalam kehidupan.
 Penggabungjalinan berkeupayaan menimbulkan suasana
pembelajaran yang menarik dan mengelakkan kebosanan.
 Menggalakkan proses pertumbuhan dan perkembangan pelajar
secara seimbang, harmonis dan bersepadu.
TOPIK 4 PENGETAHUAN ASAS DALAM SENI VISUAL
Pendidikan Seni visual di sekolah rendah menjurus kepada seni
tampak-bidang ı Melukis dan membuat gambarı Membuat rekaan
corakı Membentuk dan membuat binaanı Kraf tradisional
Estetika dalam Pendidikan Seni Visual
(a) Peniruan (menterjemah secara langsung objek) sebagai
Representasi Gambar dan Imej
(b) Ekspresi dalam Perasaan dan Emosi – sedih , gembira
(c) Menggunakan Kaedah Formalistik - penguasaan unsur-unsur
seni seperti garisan, warna, ruang, jalinan, bentuk, dan rupa.
(d) Keaslian- keunggulan idea atau gagasan
Unsur Seni
(a) Garisan
(b) Warna-Warna terdiri daripada;
1. Warna asas - biru, merah dan kuning
2. Warna sekunder- kuning dicampur biru=hijau. Merah dicampur
biru = ungu , kuning dicampur merah = oren
3. Warna tertier- Warna asas + warna sekunder.
(c) Jalinan-Jalinan ialah kesan yang terdapat pada sesuatu
permukaan objek sama ada kasar, halus, kesat dan sebagainya.
Jalinan wujud secara semulajadi atau dari buatan manusia. Jalinan
yang wujud secara semulajadi mempunyai fungsi yang tersendiri
dari ciptaan Yang Maha Kuasa.
Jalinan terbahagi dua jenis:
(i) Jalinan tampak
(ii) Jalinan sentuh
(d) Rupa-cantuman antara dua hujung garisan iaitu permulaan
garisan dan penghujung garisan. rupa organik (garisan luaran
yang berbagai) dan rupa geometri(bentuk yang khusus)
(e) Bentuk-Bentuk secara mudahnya mempunyai isipadu
(i) Bentuk ilusi (maya)- dalam bentuk gambar, catan, foto,
illustrasi- dalam bentuk dua dimensi




(ii) Bentuk konkrit- bersifat tiga dimensi, maujud, berisipadu atau
berjisim dan mempunyai ton, warna, jalinan dan ruang bersifat
tiga dimensi, maujud, berisipadu atau berjisim dan mempunyai
ton, warna, jalinan dan ruang
(f)Ruang merupakan kawasan di antara atau kawasan di
sekeliling objek
Prinsip rekaan terdiri daripada;
Harmoni- situasi yang selesa ı Penegasan- menarik perhatian
si pemerhati ı Imbangan- agihan ruang dari segi kedudukannya
 Kontra- percanggahan atau perlawanan dengan ciri-ciri ı
Pergerakan- sebagai kekuatan imej gambar itu
Kesatuanmenimbulkan
suatu tema atau keseragaman pendapat
Kepelbagaian- kombinasi dari pelbagai gagasan, nilai dan
pesembahan
TOPIK 5 PENGETAHUAN ASAS DALAM MUZIK
Definisi Muzik - satu cabang seni dan juga sains yang
menggabungkan bunyi-bunyi vokal dan atau instrumental
termasuk bunyi-bunyi semula jadi dari persekitaran atau
rekaan dengan satu cara yang dianggap memuaskan mengikut
estetika, corak pemikiran, dan emosi manusia yang juga boleh
mencerminkan sesuatu budaya tertentu.
Prinsip Pengajaran dan Pembelajaran Muzik
 Mengajar bunyi-bunyian dahulu sebelum tanda-tanda
Mendidik pelajar dengan memberikan galakan kepada mereka
supaya memerhati, mendengar, meniru, sereta membezakan
bunyi-bunyi yang didengarnya itu (kaedah penemuan
kendiri).
Mengajar satu unsur muzik sahaja (melodi, harmoni, irama,
ekspresi, bentuk, warna ton atau jalinan) pada satu ketika.
(pembelajaran mengikut urutan).
Prinsip-psinsip dan segala teori harus diberi hanya selepas
amalan praktik dijalankan (pembelajaran heuristik).
 Pelajar harus diberi peluang yang mencukupi untuk mengkaji
muzik dan membnuat latihan-latihan (kaedah pendekatan
berkonsep).
Nama-nama not untuk nyanyian dan muzik instrumental harus
diselaraskan.
Kaedah-kaedah Pengajaran dan Pembelajaran Muzik
1.Edwin Gordon boleh dikatakan lebih diberi keutamaan kerana
mengunakan pendekatan pengajaran dan pembelajaran secara
berperingkat atau ‘sequential’.
2. Dalcroze menggunakan gerak geri tubuh badan untuk
menanam kefahaman dan menimbulkan kepekaan atau sensitiviti
terhadap aspekaspek muzik
3. Pendekatan Carl Orff memberi penekanan kepada beranika
jenis pengalaman muzikal. (i) Imitasi (Mengajuk Balik)
(ii) Eksplorasi (Fasa Cari Sendiri)
(iii) Improvisasi- Belajar dari asas ton . Skel pentatonik ialah
skel yang mempunyai lima ton.
(iv) Creation (Mencipta)- penciptaan dengan menggunakan
bahan asas dari fasa-fasa.
(v) Literasi – menulis dan membaca nota muzik
4)Suzuki-menamakan kaedahnya talent education’ atau
pendekatan bakat
5) Gordon mengutamakan prinsip ‘sound before symbol’ dimana
keutamaan diberikan kepada pembelajaran permainan muzik
tanpa notasi dahulu sebelum simbol-simbol muzik diperkenalkan.
Jalinan Monofoni: Apabila muzik itu hanya pada melodi sahaja
iaitu tanpa ada alat iringan atau hanya mempunyai satu bunyi
sahaja.
Jalinan Homofoni: Apabila melodi diringi oleh alat muzikal yang
berharmoni yang mempunyai kod.
Jalinan Polifoni: Apabila satu atau dua melodi dibunyiikan
berterusan dengan menggunakan alat iringan.
Tiga komponen besar dalam pendidikan muzik.
 Kemahiran Muzikal Nyanyian
 Kemahiran Muzikal Muzik dengan gerakan
 Kemahiran muzikal Permainan alat muzik.
Bidang nyanyian memberi penumpuan dan penegasan kepada
aspek postur, pendengaran, sebutan, pernafasan da eknik

NOTA RINGKAS DAN PADAT
SENI DALAM PENDIDIKAN HBEF1403SMP

pengeluaran suara.
Muzik dengan pegerakan memberi peluang kepada pelajar
menggunakan tubuh badan sebagi respon kepada muzik.
Permainan alat muzik melatih pelajar dalam kordinasi mata,
pendengaran dan psikomotor melalui penglibatan pelajar dalam
kegiatan permainan alat muzik.
GLOSARI
Monofoni – Apabila muzik itu hanya pada melodi sahaja iaitu tanpa
ada alat iringan atau hanya mempunyai satu bunyi sahaja. Tiada
iringan (no accompaniment). Penggunaan satu alat muzik sahaja.
Homofoni – Apabila melodi diringi oleh alat muzikal yang
berharmoni yang mempunyai kod. Seperti gitar, piano, organ dan
sebagainya.
Polifoni – Apabila satu atau dua melodi dibunyi kan berterusan
dengan menggunakan alat iringan.
Komposisi – Kebolehan mengubah lagu
Kemahiran ensemble – Kemahiran bermain alat muzik secara
kumpulan dengan pelbagai alat muzik.



TOPIK 6 PENGETAHUAN ASAS DALAM PERGERAKAN
1. PERGERAKAN ASAS -proses yang memandu pelajar untuk
memperolehi kecekapan pergerakan menerusi teknik-teknik
menyelesaikan masalah dan improvisasi dengan menekankan
kebebasan ekspresi yang berteraskan kegiatan-kegiatan
penerokaan, penemuan dan kreativiti. Manakala pendidikan
pergerakan ditakrifkan sebagai belajar untuk bergerak dan
bergerak untuk belajar.
- Di bahagikan kepada dua kategori.
a. Pergerakan kreatif
b. Gimnastik
- penekanan kepada aspek-aspek berikut;
i. ritma asas
ii. ritma kreatif
iii. lagu pergerakan
iv. permainan dan
v. kemahiran gimnastik
- Pergerakan asas : berjalan, berlari, berlompat, memintal,
berpusing, meregang dan menguncup.
- Pergerakan Bukan Lokomotor :
Membongkok
Meregang
Memulas
Berpusing
Mengangkat badan
Merebah
Menghayun
- Pergerakan Lokomotor
Berjalan - pergerakan merentasi ruang dengan
memindah-mindahkan berat badan dari satu kaki ke kaki yang
lain
Berlari - kaki tidak menahan berat badan kerana kaki dan
seluruh anggota terangkat daripada mencecah bumi
Meloncat - ketika berlari
pergerakan buku lali dan lutut menjadi lebih kerap supaya lebih
banyak pergerakan meninggi dapat dicapai.
Melompat - pergerakan yang mengangkat badan ke udara
daripada tempat berpijak dengan tolakan / lonjakan sebelah atau
kedua-dua belah kaki.
Melompat Ketingting-Melompat menggunakan sebelah kaki
sahaja. Selepas itu, kaki yang sama akan mendarat semula. Lutut
kaki yang tidak digunakan hendaklah dibengkokkan supaya
kakinya tidak mencecah tanah. Kaki didaratkan di atas ibu jari
dahulu, kemudian hujung tapak dan tumit di atas tanah.
Galop
Meluncur
perbezaan lokomotor dengan lokomotor!!
Lokomotor – Kebolehan bergerak menggunakan otot-otot kasar
seperti melompat, berjalan berlari dan sebagainya.




Bukan Lokomotor– Kebolehan bergerak menggunakan otot-otot
kecil seperti mencucuk manik, mengangkat tangan, menghayun
tangan dan sebagainya.
2. Kemahiran Persepsi Motor - pergerakan berkordinasi -
mengenalpasti arah kiri dan kanan dan boleh memahami
perkaitan bentuk atau corak.
(a) Mengimbang- berdiri di atas sebelah kaki atau ketingting atau
berjalan di atas palang pengimbang.
(b) Kesedaran Badan- Kesedaran badan merupakan persepsi
tentang diri sendiri: “Berapa carakah boleh anda gerakkan kepala
anda?” atau “Bolehkah anda menyentuh kaki kiri anda dengan
tangan anda?”
(c) Kesedaran Ruang- boleh menyedari tentang keadaan zahir
tubuh badan mereka yang sebenarnya. Guru menyuruh pelajar
melunjurkan kaki dan tangan yang boleh dilunjurkan ke hala
semua arah.
(d) Kesedaran Hala Datar (Laterality) - kordinasi bahagian kiri
dan kanan tubuh badan atau pergerakan yang bertentangan
pelajar disuruh menelentang di lantai dan menggerakkan kaki
serta tangan membentuk gerakan membulat.
(e) Kesedaran Arah - menyedari arah ke kiri, kanan atas, bawah
hadapan dan belakang di dalam ruang persekitarannya. pelajar
dapat membiasakan dan menyesuaikan pengalaman yang
diperlukan apabila memerhati baris-baris perkataan semasa
membaca.
(f) Kordinasi Tangan-mata atau Kaki-mata - interaksi yang
licin di antara kumpulan-kumpulan otot imbangan yang sempurna
dan turutan jangkaan yang betul cth main bola.
3 Kemahiran Manipulatif - penggunaan anggota badan untuk
mengawal, menangani atau mengawasi sesuatu objek spt :
Membaling,Menyambut,Memukul, Menendang atau menyepak,
menggelecek.
4. PENDIDIKAN PERGERAKAN - belajar sambil bergerak -
psikomotor, kognitif dan afektif.
Hubung kait motor-penglihatan
 Menangkap bola
Melambungkan bola melalui gelung rotan
 Menggelecek bola hoki
Pemindahan motor-penglihatan
 Mengulang semula sesuatu pergerakan
 Melakukan kedudukan pergerakan seperti yang terdapat
di dalam sesuatu gambar
Membaca dan melakukan pergerakan seperti yang terdapat di
dalam sesuatu arahan
Hubung kait motor-pendengaran
Menari mengikut muzik
 Melahirkan pergerakan kreatif mengikut muzik seperti pic
yang berbunyi rendah dan kuat yang digambarkan dengan
langkah yang kuat dan badan yang direndahkan.
Penukaran motor-pergerakan
Mendengar dan melakukan arahan
 Melahirkan urutan ritma seperti bertepuk atau mengetuk
mengikut irama
Hubung kait motor kinestatik
Aktiviti penyedaran tubuh badan
 Aktiviti mengimbangkan badan.
Hubung kait motor-taktile
Memanjat (jungle gym)
 Merangkak menerusi terowong.
5. Gimnastik Pendidikan –
(a) Pengalaman Lantai- Pergerakan tanpa menggunakan alatan
dengan menumpukan aksi-aksi satu bentuk paduan spt mengguling
(b) Pengalaman Peralatan - menggunakan peralatan-peralatan
gimnastik seperti palang imbangan, palang selari, peti pelana dan
gelang
6. Gimnastik Irama - kemahirannya dilakukan secara beransuransur
dan kemudiaan diikuti dengan iringan irama muzik. Jenis-jenis
peralatan untuk Gimnastik berirama:Bola,Belantan,Gelung,Reben,
Tali
7. Gimnastik Artistik - pelajar seharusnya telah boleh menguasai
semua asas gimnastik- Aktiviti :
(a) Guligan

NOTA RINGKAS DAN PADAT
SENI DALAM PENDIDIKAN HBEF1403SMP

Mengguling ialah lakuan memindahkan beban berat bahagianbahagian
anggota yang lain disekeliling suatu paksi.
(b) Imbangan
Kestabilan yang dihasilkan oleh pengagihan berat yang sama rata di
kedua-dua belah paksi menegak, yang juga mempunyai ciri
kesepaduan unsur-unsur estetik yang menarik. Cth :aksi berjalan,
berlari, melompat, mengguling, meloncat dan meluncur merupakan
antara lakuan memindahkan beban yang lazim
8. PENDIDIKAN KREATIF
a) Interpretasi Idea - Gardner 1993, kreativiti adalah aspek yang
penting dalam fungsi kognitif. Aspek kreatif otak ini boleh membantu
menerang dan menterjemahkan konsep-konsep abstrak dengan
melibatkan kemahiran-kemahiran seperti ingin tahu, penerokaan,
penciptaan, kekaguman dan minat.
Mengikut Torrance (1969), ciri-ciri berikut yang terdapat
pada para pelajar membantu untuk mereka belajar secara kreatif.
 Mampu menumpukan perhatian dalam jangka masa yang lama
 Keupayaan untuk menyusun
 Melihat dari sudut atau perspektif yang berlainan
 Meneroka sebelum pengajaran formal
 Menggunakan ”silence” dan ”hesitation”
 Melihat dengan lebih dekat
Menggunakan fantasi dan imaginasi untuk menyelesaikan
masalah
 Bercerita dan menyanyi.
b) Perasaan dan Tanggapan Deria - Lowenfield dan Brittain
(1982) mencadangkan empat peringkat dalam perkembangan
kreativiti pelajar.
Peringkat ’scribbling’ dimana pelajar meneroka alam sekitar
dengan menggunakan panca inderayang dijelmakan melalui
lakaran-lakaran secara rawak. Mereka meneroka dengan warna,
ruang dan bahan-bahan 3D. Lakaran ini kemudian menjadi
lebih sistematik dan terkawal.
 Pra-skema: Pelajar cuba menggambarkan pengalaman mereka
 Skema: Pelajar meneroka cara dan kaedah baru, mencari pola
untuk menerangkan perhubungannya dengan alam sekitar.
Peringkat ini pelajar telah mula menggunakan simbol.
 Realisme visual: Pelajar mula menyedari peranan kumpulan
sosial. Menunjukkan minat untuk bekerja dan boleh mengawal
pearasaan dalam kumpulan yang tidak dikawal oleh orang
dewasa. Lukisan menjadi lebih realistik dalam menggambarkan
pengalaman sebenar.
c) Unsur Pergerakan – Tubuh Badan, Ruang, Masa dan Daya
objektif pergerakan kreatif ialah;
 Pergerakan yang bebas untuk menggerakkan anggota badan
 Mendapat pengalaman untuk meluahkan perasaan, masa,
beban dan ruang serta idea
Meningkatkan tahap kesediaan
 Mempertingkatkan tahap interpretasi ritma dan kordinasi
anggota badan.
d) komponen-komponen asas pergerakan.
Imbangan badan
 Tenaga yang digunakan untuk bergerak.
 Bahagian bawah anggota badan mencerminkan kekuatan
tenaga badan.
 Bahagian atas mencerminkan keringanan
Masa- Pergerakan yang cepat sedikit menggunakan masa
RPergerakan lambat banyak menggunakan masa
RKederasan pergerakan tidak semestinya berterusan
Had laju atau kederasan pergerakan bolehlah dijadikan sebagai
rentak, beat atau pulse.
ı Ruang- Merupakan lingkungan pergerakan samada lingkungan
umum) personal space)atau lingkungan kendiri (general space)
- Aras: tinggi, sederhana dan rendah
- Arah: depan, belakang, sisi, atas, bawah
ı Aliran – Pergerakan yang dilakukan itu samada bergerak
secara bebas atau terkawal.
TOPIK 7 PENEROKAAN, MEMPEROLEH PENGALAMAN DAN
EKSPRESI
PENEROKAAN
Rmenyelidik untuk mengetahui sesuatu yang




belum diketahui lagi iaitu melaksanakannya dengan cara
menjelajah – guru sebagai pembimbing- Tujuannya adalah untuk
menjadikan pelajar menjadi seorang yang benar-benar lebih
berimaginatif.
a) Meneroka Alat dan Bahan –
diperingkat prakawalan
boleh memulakan program latihan dengan cara berjalan-jalan
disepanjang alang atau bangku yang rendah, melompat dari atas
kerusi atau meja yang rendah, bergayut pada tali panjat, atau
bergerak disepanjang rangka panjat..
 tahap kawalan boleh memulakan dirinya untukmembuat
penyesuaian menggunakan peralatan yang sebenar. Mereka
boleh mencuba pelbagai cara untuk bergerak di atas palang,
bergayut diatas palang atau tali, melompat dari atas meja atau
kerusi, ataupun bergerak dari satu bahagian kesatu bahagian lain
di atas palang bertingkat.
 tahap aplikasi bolehlah mencuba berbagai cara untuk masuk ke
dalam sesuatu ruang alat; melompat, melintasinya dan membuat
bentuk-bentuk dengan menggunakan anggota-anggota semasa
beraksi.
b) Meneroka Cara Pengolahan dan Manipulasi – pelajar sudah
bersedia untuk meneroka cara pengolahan sesuatu aktiviti dan cuba
memanipulasi tubuh mereka supaya boleh melakukan aktiviti
gimnastik atau pergerakan dengan lebih mencabar lagi spt Dirian
tangan, Roda kereta, Gulingan, Imbangan dan sebagainya.
c) Meneroka Idea dan Isi Kandungan –
Aktiviti Mengguling ialah lakuan memindahkan beban berat
bahagian-bahagian anggota yang lain disekeliling sesuatu paksi.
menggabungkan lakuan-lakuan mengguling ke dalam aktiviti-aktiviti
lain seperti pergerakan lokomotor atau lakuan-lakuan menangkap
dan mengguling.
MEMPEROLEH PENGALAMAN
a) Pelbagai Strategi Memperoleh Pengalaman – persepsi,
membina kosep, pemahaman, penemuan, pengetahuan, hasil,
proses, kemahiran. untuk menyelesaikan masalah, membuat
eksperimentasi, meneroka, mengambil risiko, mencipta secara
kreatif, membuat penilaian dan bijak membuat pilihan.
b) Aktiviti Memperoleh Pengalaman
Permainan merupakan nilai riadah yang sungguh menakjubkan, nilai
kecergasan yang tinggi dan bertindak sebagai alat yang amat
ampuh untuk menyalurkan rasa ketahan semulajadi didalam jiwa
pelajar didalampelbagai peringkat.
c) Kepentingan Pengalaman Secara Langsung
kemahiran membaling dan menangkap pundi kacang dipraktik dlm
kemahiranmenangkap dan membaling bola.
(i) Pengalaman Kemahiran Permainan Tak Varian - pelajar
diperlukan untuk meramal arah tuju bola atau pundi-pundi kacang
atau arah tuju pergerakan lawan.
(ii) Pengalaman Kemahiran Permainan Dinamik - Apabila pelajar
sudah memperolehi kemahiran yang membolehkan mereka bermain
dengan cekap mereka haruslah diberi peluang untuk mempraktikkan
kemahiran mereka itu dalam kedaan serupa seperti dalam keadaan
permainan yang sebenarnya.
(ii) Pengalaman Bermain Permainan- Dengan adanya aktiviti
bermain boleh membantu mereka menghayati rasa keseronokkan,
kepuasan, kegembiraan dan kejayaan.
d) Ciri-ciri generik tahap kemahiran
(i) Tahap Prakawalan –
Pelajar mengahadpi masalah mengulangi sesuatu pergerakan
yang berkesan secara berturut-turut. Pola perlakuan mereka
berubah-ubah dari satu percubaan ke satu percubaan.
Pelajar melakukan pergerakan secara keterlaluan dan tidak cekap
semasa mempraktikkan kemahiran.
 Pergerakan pelajar nampak janggal dan lazimnya bertentangan
dengan kaedah praktik kemahiran yang sebenar.
Kejayaan sering dikaitkan dengan nasib dan bukan dengan
kesungguhan usaha dan bimbingan.
 Apabila pelajar berlatih menggunakan peralatan, perlakuan
mereka nampak seolah-olah dikuasai oleh peralatan.
(ii) Tahap Kawalan
Pergerakan pelajar lebih tertib, terkawal dan nampak lebih
mengikut kehendak mereka.

NOTA RINGKAS DAN PADAT
SENI DALAM PENDIDIKAN HBEF1403SMP

 Pergerakan pelajar lebih tekal dan pola pengulangannya agak
serupa.
Pelajar lebih kerap mempraktikkan kemahiran dengan betul.
Percubaan pelajar untuk menggabungkan antara satu jenis
pergerakan dengan yang lain atau mempraktikkan sesuatu
kemahiran dalam hubungannya dengan objek atau dengan rakan
pemain, biasanya tidak terhasil.
Oleh sebab sesuatu pergerakan itu masih belaum dapat
dipraktikkan secara automatik, pelajar perlu menumpukan perhatian
yang lebih kepada apayang sedang dilakukannya.
(iii) Tahap Penggunaan
 Dengan penumpuan, lakuan-lakuan pergerakan dapat
dipraktikkan dengan jaya.
Walaupun konteks tugas berubah-ubah, pelajar masih mampu
melaksanakan kemahiran dengan betul
 Pelajar sudah berupaya untuk mengawal kemahiran mereka
dalam situasisituasi yang boleh diramal. Mereka boleh
mempraktikkan secara tekal.
Pelajar mampu mempraktikkan dengan baik kemahirankemahiran
kompleks yang terdiri daripada gabungan beberapa
kemahiran.
(d) Tahap Kecekapan
Kemahiran hampir dapat dipraktikkan secara otomatik dan
pola-pola perlakuan sudah menjadi hampir sama.
Pelajar berupaya memberi tumpuan ciri-ciri yang berada di luar
jangkaan dalam konteks permainan, namun masih mampu
mempraktikkan kemahiran mengikut hasrat hati.
 Pergerakan dilakukan dengan mudah dan bersahaja seolaholah
tanpa perlu banyak usaha.
 Pelajar memperlihatkan keupayaan mengubahsuai perlakuan
mereka selaras dengan kehendak-kehendak situasi, baik yang
terancang mahupun yang tidak terancang.

3 EKSPRESI
Seni dalam pendidikan menyediakan matlamat yang menarik
dengan memberi peluang kepada pelajar untuk menemui potensi
ekspresif diri melalui pekataan, bunyi, pergerakan dan visual
mereka. Pelajar akan meluahkan pandangan mereka dengan
cara yang seakan-akan sama dengan apa yang dialami dan
difahami oleh orang lain.
i) Bentuk Ekspresi :
(a) Perasaan - hasil luahan daripada hati
(b) Lisan - Arahan yang dikemukakan secara lisan
perlulah difahami dengan sebaik mungkin agar dapat
difahami dengan jelas dan tidak disalah ertikan
(c) Reaksi - Apabila melihat sesuatu masalah pelajar
akan dapat membuat tindakan yang tepat akibat
daripada latihan dan pengalaman yang telah diterima
(d) Emosi – menggalakan pelajar untuk menyertai
aktiviti-aktiviti permainan supaya ia boleh mencetuskan
suasana keriangan, bebas daripada tekanan emosi dan
membina kecekalan dlam menghadapi persaingan dan
cabaran.
(e) Bukan Lisan- Segala arahan-arahan yang bukan
lisan dan gambaran-gambaran yang diperolehi akan
ditafsirkan dengan sebaik mungkin agar tidak disalah
tafsirkan.
(f) Idea- Semua idea-idea dan kebolehan menjana
minda ( Kem berfikir ) perlulah digunakan didalam
melaksanakan ekspresi pelajar.
(g) Menggambar- Dengan mengadakan aktiviti
menggambar membolehkan pelajar itu mengalihkan
tumpuannya kepada kertas yang ada dihadapannya.
Semasa aktiviti menggambar segala masalah yang ada
akan dipindahkan dari dalam minda ke atas kertas.
(h) Menghasilkan- Setiap apa yang dihasilkan baik
berdasarkan aktiviti menggambar, kemahiran berfikir,
arahan lisan dan bukan lisan serta perasaan adalah
merupakan ekspresi diri pelajar dalam melaksanakan
sesuatu perkara.
ii) Unsur Perasaan dalam Ekspresi - reaksi badan terhadap




rangsangan yang ia tidak bersedia menghadapinya atau yang
memberikan sumber manfaat dan kerugian yang mungkin kepada
seseorang. ibu bapa dan guruguru yang menjadi model, penguat
kuasa dan penilai terhadap pembenatukan tingkah laku.
iii) Penyampaian yang Berekspresif - guru mahu pun oleh
sekolah perlulah bersifat berekspresif - Untuk itu gaya
pembelajaran perlulah dirangsangkan pada setiap pelajar:
ı Rangsangan persekitaran (cahaya, bunyi, suhu, susun atur
bilik)
ı Rangsangan emosi (motivasi, keazaman, tanggungjawab,
struktur)
ı Rangsangan sosiologi ( diri sendiri, pasangan, rakan sebaya,
kelompok)
ı Rangsangan fisiologi (kekuatan persepsi yang merangkumi
auditori, visual,
kanestetik, makanan/minuman, waktu belajar, pergerakan)
ı Rangsangan psikologi (analitik atau global, pemproses otak kiri
dan kanan, da impulsif atau reflektif)
iv) Aktiviti - melaksanakan permainan yang bersifat koperatif dan
sukan
TOPIK 8 PENGHUBUNGKAITAN
Definisi - satu cara untuk
menyelesaikan masalah dan ia sentiasa berkaitan rapat antara satu
sama lain tanpa ada yang menimbulkan masalah.
Kelebihan :
(a) Mempunyai Semangat Saling Bergantung:-
mempunyai semangat saling bergantung ke arah mencapai prestasi
yang cemerlang
(b) Kemahiran Sosial yang Penting untuk Berkomunikasi:
mempunyai kemahiran sosialisasi yang baik dengan tidak menira
agama, bangsa, jantina dan budaya..
(c) Kesedaran akuntabiliti individu –sedar tanggungjawabnya
terhadap prestasi semua anggotanya.
(d) Penilaian kumpulan dijalankan dari semasa kesemasa untuk
memastikan kelancaran aktiviti.
(e) Perkara-perkara kecil yang terpencil dan terasing tetapi penting
dapat digabungkan dalam proses pembelajaran.
(f) Dapat mewujudkan suasana yang dinamik dan interaktif dalam
sesuatu proses pembelajaran pelajar.
(g) Menyerapkan pengetahuan serta kemahiran dan aktiviti yang
tidak dapat wujud sebagai satu mata pelajaran.
Tujuan :
(a) Penghubungkaitan Merupakan Satu Jaringan yang Saling
Berkait antara Satu Sama Lain dr segi kemahiran pd setiap mp
(b) Memudahkan Pelajar untuk Mengingat – pengurusan grafik
(c) Melatih Minda Pelajar Supaya Sentiasa Kreatif dan Aktif
(d) Pembelajaran Berkesan
PENGHUBUNGKAITAN SENI VISUAL, MUZIK DAN
PERGERAKAN DENGAN MATA PELAJARAN LAIN
a) Menghubungkait Pengetahuan dalam Berbagai Mata
Pelajaran - untuk mencapai satu matlamat..
b) Menghubungkait Kemahiran dalam Berbagai Mata Pelajaran
c) Hasil Pembelajaran - sesuatu pembelajaran itu akan menjadi
lebih efektif.
PERANAN GURU DALAM PENGAJARAN DAN
PEMBELAJARAN
 guru perlulah merancang topik, objektif, isi, cara penyampaian dan
penilaian yang bersesuaian dengan kebolehan sedia ada serta
minat pelajar.
guru sebagai motivator
 fasilitasi – kemudahan yg membolehkan pelajar belajar dgn selesa.
- penyampaian pengukuhan – merangsang minda pelajar – t/laku
+ve
a) Bahan pembelajaran yang menarik minat pelajar
b) Mempelbagaikan pendekatan dan strategi pengajaran
c) Penggunaan media
Meta Kognisi- aktiviti mental yang digunakan untuk memantau,
mengawal dan merancang untuk penyelesaian masalah,
kefahaman, ingatan dan proses kognitif yang lain. “Berfikir tentang
berfikir”
Refleksi - proses seseorang yang berusaha untuk mengingat dan

NOTA RINGKAS DAN PADAT
SENI DALAM PENDIDIKAN HBEF1403SMP

merenung kembali aktiviti pendidikan yang telah difikirkan atau
dialaminya : 6 peringkat Kefahaman (cetusan asas ) , Tranformasi
(merancang membuat tindakan seterusnya) , pelaksanaan
(melaksana apa yg dirancang), penilaian (menilai tindakan) , rerleksi
(meningat / merenung kembali) dan kefahaman baru
(pengubahsuaian).
Pembelajaran Bestari
pembelajaran yang membolehkan seseorang pelajar menjadi cerdas
dan pandai, berpendidikan, berilmu pengetahuan yang tinggi dan
akan mempunyai budi pekerti yang baik.
Pendekatan :
(i) Sekolah Bestari
(ii) Penggunaan Komputer
(iii) Peranan Guru- mahir menggunakan alat bantuan
mengajar tekini
(iv) Peranan Pentadbir lebih efisien
Peranan guru :
(a) Peka Terhadap Persekitaran Sekolah
(b) Meningkatkan Pengetahuan Kerja/Tugas
(c) Meningkatkan Hubungan Interpersonal
(d) Membuat Refleksi Melalui Penyelidikan Tindakan
(e) Merebut Peluang Pendidikan Terbuka
TOPIK 9 PENDEKATAN BERTEMA
1 Pendekatan Bertema
merangkumi koleksi bahan, aktiviti dan teknik yang disusun
sekitar konsep atau tema.
alat pengelolaan kepada guru untuk menghubungkan antara
mata pelajaran.
 membolehkan pelajar menghubungkan di antara pemahaman,
sikap dan kemahiran termasuk juga bidang-bidang kurikulum
Pemilihan dan Penentuan Tema
 berasaskan konsep, berasaskan kemahiran, berasaskan
kandungan dan kemahiran, berfokus kepada isu, berfokus
kepada projek, berorientasikan kajian kes
Pemilihan tema perlu mempertimbangkan aspek-aspek
berikut
(i) Boleh merentas semua matapelajaran
(ii) Bersesuaian dan berkaitan dengan dengan pengalaman
dan kehidupan pelajar
(iii) Bersesuaian dengan situasi, masa atau peristiwa
(iv) Kemudahan untuk mendapatkan bahan dan sumber yang
akan digunakan dalam proses pengajaran dan pembelajaran
(v) Guru berminat terhadap tema yang dipilih
(vi) Pemeringkatan tema dari yang mudah kepada yang lebih
mencabar
Kelebihan Pendekatan Bertema kepada Pelajar
(i) untuk mewujudkan suasana yang menyeronokan dan kondusif
dalam proses pengajaran dan pembelajaran
(ii) untuk menyemai daya imaginasi melalui penerokaan,
(iii) dapat meluahkan perasaan melalui pelbagai aktiviti
berlandaskan pengetahuan dan pengalaman lalu,
(iv) dapat menghadapi cabaran
(v) dapat membuat pilihan yang sesuai dan relevan dalam
kehidupan,
(vi) untuk memperbaiki kemahiran interpersonal dan intrapersonal
(vii) menyemai nilai empati ,harmoni dan pemahaman sesame
insan yang pelbagai budaya
(viii) untuk membangunkan pembelajaran menyeluruh yang
menghubungkait pengetahuan dan kemahiran
(b) Kekuatan
(i) pelajar berpeluang untuk meluahkan perasaan berdasarkan
pengalaman verbal dan bukan verbal sama ada berbentuk
pergerakan, imej visual, prop, bunyi dan muzik berasaslam tema
yang diberi
(ii) persembahan akan menjadi lebih menarik melalui pelbagai
aktiviti dan kreativiti yang tinggi
(iii) pelajar lebih berkeyakinan dan pembelajaran lebih
menyeronokkan
(iv) berpeluang untuk menyemai dan mengaitkan idea-idea dan
imaginasi baru
(v) dapat menilai kefahaman konsep melalui aktiviti-aktiviti yang




dijalankan
(vi) dapat menghubungkait pengetahuan dan kemahiran
(c) Isu/Cabaran
(i) kecekapan guru di dalam pelbagai bidang mata pelajaran
(ii) untuk membentuk jaringan ahli dalam kumpulan
(iii) hasil pembelajaran berbagai dalam bidang mata pelajaran yang
berbeza-beza
(iv) sukar untuk menilai skop pemahaman yang luas
(v) kesukaran untuk membuat penilaian kerana kebolehan yang
berbeza
Tema dengan Isi Kandungan Mata Pelajaran
RPilih tema yang berkaitan dengan kehidupan seharian anda dan
cuba terokai.
Cara menjalankan Pendekatan Bertema
(i) Aktiviti K-W-L.
K (know) --- Apa yang saya tahu tentang tajuk ini?
W (want) --- Apa yang saya ingin tahu tentang tajuk ini?
L (learn) --- Apa yang saya belajar dari tajuk ini?
(ii) Dapatan seorang pembentang untuk bercakap mengenai
sesuatu tajuk seperti alam semula jadi, komunikasi, perakaunan,
iklim, puisi dan lain-lain seperti sains, agama, moral, kemahiran
hidup.
(iii) Cara yang mudah untuk memulakan sesuatu unit ialah dengan
membacakan sebuah cerita kepada kelas
(iv) Tunjukkan gambar-gambar atau rakaman video untuk
memulakan sesuatu unitjika tajuk-tajuk itu tentang bunyi-bunyian
sebuah kolej tentang gambar-gambar boleh dipamerkan di atas
papan bulletin bagi menunjukkan pelbagai contoh mengenai
manusia dan mesin yang berupaya mengajar atau menyatakan
mesej.
(v) Mainkan sebuah rakaman atau kaset
(vi) Dedahkan pelajar mempelajari puisi contohnya bahasa dan
muzik
(vii) Dedahkan pelajar membuat aktiviti pemerhatian contohnya
sains dan matematik
(viii) Bawa bahan bantu mengajar contoh batu karang
Tema dengan Kemahiran- Tema yang dipilih hendaklah
merupakan tema yang dapat mempertingkatkan kemahiran
diri pelajar


JENIS TEMA
1. Tema-Persekitaran - Persekitaran fizikal yakni pelbagai
bahan, ruang untuk bermain dan cukup masa mampu memberi
kesan ke atas perkembangan kanak-kanak bermain. Persekitaran
sosial dipengaruhi oleh gaya penjagaan ibu bapa, interaksi dengan
rakan sebaya serta sokongan
2. Persekitaran- Alam Semulajadi - peranan dan
kefahaman tentang persekitaran alam semula jadi yang meliputi
segala aspek yang berada dipersekitarannya, tempat dan habitat
semua hidupan tingal dan berinteraksi antara satu sama lain dalam
ekosistem yang seimbang
3. Tema dan Masyarakat - penekanan terhadap manusia,
sosial dan budaya.
4. Tema Komunikasi - Komunikasi merujuk kepada
perlakuan tindak balas seseorang atau lebih untuk menghantar dan
menerima berita yang berlaku dalam konteks mempunyai kesan dan
memberi sedikit peluang untuk maklum balas. Verbal ( dlm bentuk
bahasa ) bukan verbal ( isyarat )
TOPIK 10 INTEGRASI
1. Berbagai Pengertian Integrasi
Psikologi - bahawa individu itu adalah insan total dan segala unsur
perkembangan pelajar yang mengandungi aspek-aspek jasmani,
emosi, rohani, intelek dan sosial sentiasa berkait rapat dan saling
bergantung antara satu sama lain.
Sosiologi - perhubungan antara personaliti dengan personaliti
seperti antara seseorang pelajar dengan seseorang pelajar, dan
antara pelajar dengan guru.
Pedagogi - kaedahdan teknik mengajar yang meliputi pelbagai isi

NOTA RINGKAS DAN PADAT
SENI DALAM PENDIDIKAN HBEF1403SMP

pelajaran dan kemahiran melalui unit pembelajaran dan bidang
pelajaran yang khusus untuk tujuan membantu dalam pendekatan
menyelesaikan masalah sebagai satu cara belajar.
2. Berbagai Jenis Integrasi
a) Penggabungjalinan - proses mengintegrasikan pelbagai bidang
kemahiran bagi mewujudkan suatu pelajaran yang integratif dan
menyeluruh.
Hbef1403-Seni Dalam Pendidikan cgzul-oum IPKT07
Jenis-jenis Penggabungjalinan
i. Penggabungjalinan pelbagai kemahiran dalam satu mata
pelajaran
ii. Penggabungjalinan kemahiran daripada mata pelajaran lain ke
dalam sesuatu mata pelajaran
iii. Penggabungjalinan kemahiran secara merentas kurikulum
(b) Penyerapan - proses menyebati dan menyatupadukan
pengetahuan atau unsur isi pengetahuan daripada suatu mata
pelajaran ain ke dalam isi pelajaran bagi sesuatu mata pelajaran
yang diajar.
Ciri-ciri Penyerapan:
(i) Ia mengandungi beberapa unsur ilmu pengetahuan daripada
berbagai-bagai pelajaran
(ii) Unsur-unsur ilmu pengetahuan ini diserapkan secara
bersepadu dalamsatu mata pelajaran
(iii) Bilangan mata pelajaran yang digunakan dalam proses
penyerapan adalah fleksibel.
(iv) Organisasi unsur-unsur isi kandungan bergantung kepada
unsur utama dan unsur sampingan. Walau bagaimanapun, unsur
utama tetap diberi penekanan yang lebih
(v) Proses penyerapan berlaku secara serentak dengan proses
penggabungjalinan. Unsur-unsur isi kandungan boleh diserapkan
ke dalam aktiviti penggabungjalinan berbagai-bagai kemahiran
seperti membaca, menulis dan mengira.
(c) Penerapan- satu proses menerapkan nilai-nilai dalam
pelaksanaan kurikulum dan gerak kerja kokurikulum. Nilai-nilai
yang dimaksudkan ialah nilai-nilai murni, nilai kewarganegaraan,
nilai kemasyarakatan, nilai alam sekitar, nilai kemanusiaan,
ketuhanan dan sebagainya
i) Pendekatan implisit – penerapan secara x langsung eg.
Guru berpakaian kemas, jujur, amanah, tepat masa dll
(ii) Pendekatan eksplisit - mengadakan suatu peraturan ,
arahan, pekeliling dan sebagainya yang bertulis tentang sesuatu
perkara yang diharapkan dan yang tidak diharapkan.
(d) Pemulihan - untuk membantu pelajar yang mengalami
masalah pembelajaran yang tertentu khususnya dalam kemahiran
asas 3M.
(e) Pengayaan – aktiviti untuk pelajar yang pencapaiannya
melebihi sederhana atau pintar cerdas.
i) Berbentuk Pengukuhan
ii) Berbentuk Perkembangan – lebih kompleks
iii) Pendekatan Integrasi - Adaptasi ke dalam kurikulum
yang ada (sains + PJK ) dan Membina kurikulum baru
kesihatan + PJ = PJK
Kelebihan Integrasi
a) Mempunyai kepelbagaian dan keseragaman aktiviti
dalam bentuk unit-unit kerja.
b) Mempunyai ruang untuk menampung kepelbagaian
akitiviti seni dalam pendidikan
c) Mempunyai ruang untuk menampung skop perpaduan
yang luas.
Intergrasi Seni Visual, Muzik dan Pergerakan
(a) Aspek Psikologi - akan memberi kesan
yang impak kepada minda dan tubuh pelajar.
(b) Aspek Sosiologi
i. Integrasi antara personaliti
ii. Integrasi antara individu dengan agensi-agensi masyarakat
iii. Integrasi di kalangan pelbagai institusi masyarakat.
(c) Aspek Pedagogi
(i) Berkait dengan prosedur mengajar – mengembang konsep
dan pemahaman terhadap unit-unit.
(ii) Melibatkan perhubungan antara dua atau lebih bidang
pelajaran:
INTEGRASI SENI VISUAL, MUZIK DAN PERGERAKAN




DENGAN MATA PELAJARAN LAIN
a) Matematik – muzik, seni , pergerakan
b) Sains - banyak didapati aktiviti Seni visual iaitu
melukis.Muzik dgn lirik lagu
c) Kajian Sosial – Muzik : lagu patriotik , Seni : melukis
PERANCANGAN DAN PENILAIAN
a) Pengurusan (Tenaga Kepakaran, Jadual,
Komunikasi antara Berbagai Pihak)
b) Perancangan Pengajaran dan Pembelajaran –
perlu teliti dan rapi ada 3 fasa :
(i) Fasa sebelum pengajaran- penentuan kem.,teliti
kebolehanpelajar., tentukan pendekatan, kaedah,
strategi,teknik p&P, pemilihan sumber
(ii) Fasa semasa pengajaran – pelaksanaan pend.
Strg, kaedah dan teknik., pengurusan kelas ,
penggunaan ABM , penilaian.
(iii) Fasa selepas pengajaran – penilaian pencapaian
, penganalisisan maklum balas.
Penilaian Pendekatan Integrasi
(a) Penilaian Formatif
Penilaian ini berlaku secara berterusan semasa pengajaran dan
pembelajaran sedang berjalan.
(b) Penilaian Sumatif
Setelah satu tempuh pembelajaran tertentu, contohnya setelah satu
semester, satu penggal, setengah tahun atau satu tahun penilaian
akan dilakukan. Penilaian ini akan mengukur pencapaian terhadap
objektif yang lebih luas meliputi keseluruhan tajuk yang diajar dalam
satu jangka waktu tertentu yang lebih panjang.
Rancangan Pelajaran Tahunan
– Rancangan pelajaran Tahunan mengandungi secara ringkas isi
pengajaran dan pembelajaran berdasarkan sukatan pelajaran
kebangsaan yang dikeluarkan oleh Kementerian Pelajaran
Malaysia.
Rancangan Pelajaran Harian
– Rancangan Pelajaran Harian merupakan terjemahan
Rancangan Pelajaran Tahunan yang mengandungi
sekurangkurangnya maklumat seperti objektif, cara bagaimana
hendak mencapai objektif dan kenyataan sejauh mana objektif
tercapai.
Adaptasi ke dalam kurikulum yang ada
– Sesuatu perkara yang diintergrasikan kedalam mata pelajaran
yang sedia ada.
Membina kurikulum baru
– Mata pelajaran yang baru akan diwujudkan dengan didalamnya
mengandungi unsur-unsur yang hendak diintegrasikan.

1 comment:

  1. tqvm ..berguna untuk dikongsi dgn pelajar-pelajar saya... dr. Norad

    ReplyDelete

HOT NEWS